keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Levil - Peeaa



Levil - Peeaa
Omakustanne, 2009

Biisilista
01. Palkkapäivä09
02. Peeaa
03. Ainoo tääl
04. Viikko selvinpäin ft. Tykopaatti
05. Päivätyöläinen
06. ASR
07. Melekee ohi
08. On mitä on ft. Hannibal & Laiska Leppone
09. En saa lohtuu näistäkään
10. Se ei lopu koskaan

Keski-Suomesta kotoisin oleva Levil on viime vuosien aikana osunut silmiini yritteliäisyytensä vuoksi. Miehen tyyli on ollut hiomaton ja kankea, mutta kehitystä on tapahtunut julkaisu julkaisulta. Nyt Levil:ltä puskee jälleen uutta omakustannetta kun hämeenlinnalainen Firma Records julkaisee hänen viidennen pitkäsoittonsa "Peeaa". Kiekko sisältää edellisen "Tuntematon mies" -levyn tapaan biittejä nimekkäiltä tuottajilta - tällä kertaa siis mm. Aksimilta, Joniveljeltä, Staffrolta ja Tapani Kansalaiselta.

Usein jonkun räppijulkaisun mainostaminen nimekkäiden tuottajien varjolla on tae siitä, ettei itse artistin kyvyissä ole paljoakaan hehkutettavaa. Tämä ajatus hiipii mieleeni myös "Peeaa"-levyn kahden ensimmäisen raidan kohdalla. Levil:n flow on avausbiisillä Palkkapäivä09 yhtä jäykän oloinen ja ärsyttävä kuin edellisilläkin levyillä. Katkonaista ja paikoin epäselvästi artikuloitua räppäystä. Tätä seuraavalla albumin nimikkokappaleella flowaus sujuu jo paljon paremmin, mutta sen sijaan rönsyilevät sanoitukset aiheuttavat päänvaivaa. Riimeihin on vaikea tarttua ja kappaleen punainen lanka tuntuu olevan kadoksissa.

Juuri kun olen vaipumassa epätoivoon, Levil yllättää meikäläisen loppulevyn aikana useaan otteeseen. Kahden ensimmäisen biisin jälkeen poukkoilevat riimit ja huono flow pysyttelevät visusti piilossa. Levil:n asenne ja samalla presenssi on huomattavasti rohkeampi kuin ennen. Nyt tuntuu siltä, että kuuntelen artistia enkä vain biitin päälle kuiskivaa aloittelijaa. Sanoitukset sisältävät todella paljon namedroppauksia sekä viittauksia suomalaisiin rap-biiseihin. Useimmat niistä vieläpä ihan viihdyttäviä. Toisin kuin aiemmin, Levil on kirjoittanut biiseille yllättäviä käänteitä, tekee nokkelia huomioita ympäristöstään sekä tarttuu sanoituksissaan ohimennen myös ajankohtaisiin aiheisiin, kuten Michael Jacksonin kuolemaan tai vaikkapa taannoiseen "lasinsirua safkan joukossa" -skandaaliin.

Ennen kaikkea Levil on jalostanut omaa räppäystyyliään niin, että hän kuulostaa nykyään tarpeeksi persoonalliselta. Valitettavan moni persaukista rahatilannettaan käsittelevä räppäri kuulostaa näinä päivinä Tykopaatin kopiolta. Sama vaara on Levililläkin, sillä "Peeaa"-levyllähän vierailee Tyko niin omana itsenään kuin voksusamplejenkin muodossa. Levil onnistuu kuitenkin välttämään kopioimisen hyvin eikä matki edes Ruudolfia tai Kemmurua, toisin kuin viime levyllä vähän tuntui.

"Peeaa"-levyn uusi alku lähtee käyntiin Tapani Kansalaisen tuottaman Ainoo tääl -biisin kautta. Kappaleella pohditaan pitäisikö hyvää elämää lähteä rakentamaan ensisijaisesti varallisuuden vai mielekkään elämäntyylin mukaan. Lyriikat pysyvät hyvin koossa ja kertosäe on yksi kiekon parhaimmin purkitetuista vedoista. Taustan orgaaninen ote tuo vaihtelua levyn soundimaailmaan ja erityisesti biitin rummut on soitettu nätisti tukemaan kappaletta.

Tykopaatin kanssa tehty Viikko selvinpäin on myös onnistunut ihan yksittäisenäkin biisinä. Kappaleen ensimmäinen verse sisältää hauskan tarinan ja Tyko räppää toisen versen narulle rautaisella varmuudella. Kolmannessa versessä Levil ja 'Paatti kuullaan vetämässä pientä back to backin tynkää. Vaikka herrat eivät aivan pääsekään esimerkiksi Solosen ja Kosolan tasolle (biisillä Rehellinen rikollinen), vuorottelu tuo hyvää monipuolisuutta träkille.

ASR on myös loistava veto. Rakkaustarina paljastuu biisin lopussa oodiksi legendaariselle klassikkosampleri/-sekvensseri ASR-10:lle, jolla taikojaan on tehnyt mm. The RZA lukuisten muoden huipputuottajien ohella. Oma mainintansa on annettava vielä "it is what it is" -heiton ympärille rakentuvasta On mitä on -biisistä, jolla on yhdistetty hienosti kolme erilaista näkökulmaa. Levil kertoo "tulokkaana" millaista oli kasvaa Keski-Suomessa hiphopin pariin, Hannibal taas muistelee ysärin alkua Rollossa pioneerin elkein ja Laiska Leppone osuu näiden kahden välimuodoksi kertoessaan meiningistä preesensissä.

Levyn loput biisit ovat aika lailla samaa vankkaa perustasoa keskenään, mutta eivät aivan yllä yhtä mieleenpainuviksi kuin edellä eritellyt biusat. Tuotannon taso pysyy läpi levyn suhteellisen korkeana. Aksim on luonut ehkä yksittäisinä biitteinä toimivimmat tekeleet tälle platalle. Läski, hyvien bassokuvioiden värittämä Peeaa lähestyy levyn soundimaailmaa funkilla otteella, kun taas loistava kasaribiitti Melekee ohi antaa mahdollisuuden Levil:n aggressiivisempaan ilmaisuun. Erityisen ilahduttavaa on räppisoundin sekä koko suomalaisen hiphop-kulttuurin kannalta "Peeaa"-albumilla tiuhaan esiintyvät voksusamplet suomenkielisistä räppibiiseistä. Raidoille on samplattu mm. MC Taakibörstaa, Asaa, Jodarokia, Aksimia ja Tykopaattia.

Levil ansaitsee golf-taputukset kehityksestään tähän pisteeseen asti. "Peeaa" yllättää olemalla muutakin kuin pelkkää rappioromantiikkaa. Mielenkiintoisia biisejä, hyviä biittejä ja huimasti kehittynyt räppäri. Tyyli jakanee kehityksestä huolimatta edelleen mielipiteitä, mutta mulle flowaus toimii vihdoinkin. Se on mitä se on. Lisäpisteitä tuo albumin sujuva eteneminen: biisit tuntuu olevan oikeilla paikoillaan ja levyllä on mittaa juuri sopivasti. Tähän mennessä syksyn hienoimpia yllätyksiä.

4 / 5

LINKIT
Arvio: Levil - Tuntematon mies (2008)
Levy-yhtiö: www.myspace.com/firmarecords
MySpace: www.myspace.com/levil00
Tilaa "Peeaa" The Funkiestista

1 kommentti:

Mikko kirjoitti...

Ennakkotiedoista poiketen "Peeaa" julkaistiin lopulta omakustanteena. Firma Records ei liittynyt levyn julkaisuun millään tavalla.