keskiviikko 18. helmikuuta 2009

Llapsi - Hiekka ja sumu



Llapsi - Hiekka & sumu
Yellowmic Records, 2008

Biisilista
01. Hiekka ja sumu
02. Valot
03. Sen pisteen yli ft. Ola
04. Tunneli ft. Akura
05. Betoni, kirjain ft. Efu
06. Asetu, näe
07. Ei katoa (kuuntele)
08. Ostajat ja myyjät
09. Kuolemantanssi
10. 3/4 ft. Pyhimys
11. Laskumiehet
12. Kolme ovea
13. Praktikum
14. Sidos

23-vuotias Llapsi julkaisi ensimmäisen levynsä "Kautta llinjan" omakustanteena vuonna 2004. Debyytin myötä kotkalainen rap-artisti sai harteilleen leiman etenkin hyvänä kirjoittajana. Ja myös tiiviin, mutta uskollisen fanikunnan, mikä jaksoi odottaa Llapsen seuraavaa pitkäsoittoa yhteensä neljän vuoden ajan. Lunastaako Yellowmic Recordsin kautta julkaistu "Hiekka & sumu" odotukset, joita levyä kohtaan on vuosien aikana ladattu? Voidaanko puhua taidokkaasta kappaleidentekijästä?

"Hiekka & sumu" on neljäntoista raidan teemalevy, jolla käsitellään nimensä mukaisesti kahdentoista biisin ajan hiekkaa ja/tai sumua. Lyhyesti sanottuna hiekka toimii etenemisen vertauskuvana, kun taas sumu on metafora näkemisen vaikeudelle. "Levyn tarkoituksena on kuvata ihmisen vaikeutta löytää paikkansa ja toimintalinjansa ja toteuttaa sitä - niin yleisellä tasolla kuin yksittäisissä tilanteissa", kuten itse artisti valaisee levyn kansilehdykässä. Albumilla on myös kaksi teemaan sinänsä liittymätöntä kappaletta, jotka kuitenkin enemmän tai vähemmän sivuavat pääaihetta.

Vaikka kansilehtisessä selvennetäänkin albumin teemaa, haluaa Llapsi tutustuttaa kuuntelijansa aihepiirin pariin myös levyn aloittavalla nimikkobiisillä Hiekka ja sumu. Vauhdikas raita toimii pitkäsoiton introna mainiosti, sillä taidokkaasti nivotut lyriikat puhuttelevat jo ensimmäisestä versestä lähtien. Biisillä kuvaillaan muun muassa sitä ahdistusta, kun elämälle ei löydetä suuntaa, kuinka siitä tulee muiden ohjeiden noudattamista ja paikallaanpolkemista.

"Hiekan & sumun" ensimmäisten kappaleiden aikana käy ilmi myös se, että vaikka Llapsi tunnetaankin ensisijaisesti hyvänä kirjoittajana, ei hänen flowssakaan ole moitteen sijaa. Monesti pitkät lainit ja asiantäyteiset verset ovat pois jostain ulosannillisesta seikasta, mutta yllättäen Llapsi hallitsee räpin tekemisen myös teknisesti eikä hänen tyylinsä kuulosta ollenkaan tylsältä. Artikulointi on hyvin selkeää, flow venyy tarvittaessa hyvinkin nopeaksi, räppäämisen rytmittäminen on paikoitellen aivan loistavaa ja mies käyttää viihdyttävästi erilaisia tehokeinoja hyväkseen (mm. painotukset, toistot). Lisäksi hänen ääntään on mukava kuunnella.

Vuolaat kehut jatkuvat myös kirjoitustyylin suhteen. Ensinnäkin, "Hiekan & sumun" kertosäkeet on iskevyydessään sanoitettu upeasti. Ne ovat monitasoisia, yleensä tarttuvia ja parhaimmillaan niistä saa asiasisällöltään enemmän irti kuin keskiverron räppärin yhdestä versestä. Sanoitukset ovat viihdyttävän lennokkaita ja kulkevat eteenpäin pysähtymättä. Kuten ulosannissakin, luonnollisesti myös biisien lyriikoissa on käytetty toistojen kaltaisia tehokeinoja onnistuneesti.

Parasta Llapsen lyriikoissa on se, että niitä kirjoittaessa ei olla kanniskeltu sivistyssanakirjaa mukanaan. Kappaleet on kirjoitettu sen verran maanläheisesti, että niiden tajuamiseen ei tarvita maisterin tutkintoa. Kuinka monta kertaa allekirjoittanut onkaan ahdistunut hyvän kirjoittajan biisin edessä, kun sen tulkitsemiseen olisi tarvinnut perehtyä ties mihin kirjallisuuteen. "Hiekan & sumun" lyriikoita voi kuunnella ikään kuin jonkun toisen tarinana tai vaihtoehtoisesti soveltaa omaan elämään. Olkoonkin, että pitkäsoiton loppupuolella tulee vastaan muutamia mystisemmin kirjoitettuja aihioita (Kuolemantanssi, Praktikum), pidän lyriikkapuolta levyn jokaisessa biisissä tasokkaana, mutta kuitenkin ymmärrettävänä.

Jokaisella levyllä on kuitenkin heikkoutensa. "Hiekan & sumun" kohdalla ongelmaksi muodostuu tuotannon taso ja muutamien kappaleiden sovitukset. Esimerkkinä Ostajat ja myyjät, jolla Llapsi todistaa osaavansa kirjoittaa biisejä muustakin kuin hiekasta ja sumusta kyseenalaistamalla motiiveja, joilla artistit tekevät musiikkiaan. Läpät naurattavat osuvilla iskuillaan, mutta biitti on huono eikä sovi kappaleeseen millään tavalla. Biitti ja tekstit kuulostavat toisistaan irrallisilta. Betoni, kirjain -kappaleen tausta on ponneton. Monet biitit, jotka olen lukenut "onnistuneiksi", ovat nekin väärällä tapaa halpojen kuuloisia, mutta tukevat kuitenkin itse biisiä tarpeeksi hyvin.

Täytyy ottaa esille myös Sen pisteen yli, jota aluksi pidin yhtenä pitkäsoiton suosikkikappaleistani. Saamattomuutta ja erityisesti sen voittamista käsittelevä biisi kyselee, kuinka päästä teoriasta käytäntöön ja sanoista tekoihin? Kappale on kuitenkin siitä poikkeuksellinen, että se on mielestäni ympäripyöreydessään yksi "Hiekan & sumun" huonoimpia sanoituksia. Don P:n väsäämässä biitissä taustalla oleva tamburiini/helistin -meininki puskee kaiken lisäksi ärsyttävän voimakkaasti esille. Kappaleella vierailevan Olan feattiverse on raflaavuudessaan ihan ok.

Vastaavasti parhaimpiin biiseihin lukeutuu esimerkiksi Kuolemantanssi, jota pidän viime vuoden parhaana suomalaisena rap-biisinä. Olen yleensä hyvä hehkuttamaan kappaleita, mutta tämä biisi jättää loistavuudessaan sanattomaksi. Hullu flow, erittäin hyvin sanoitettu ja toteutettu kertosäe, mielenkiintoiset lyriikat (joita en ole vielä kokonaan sisäistänyt) ja erityisesti mahtava biitti Vinnie Primalta. Kun kaikki natsaa yhteen, syntyy kappaleelle tietynlainen harmonia. Sellaisen Llapsi onnistuu luomaan varsinkin Kuolemantanssille. Sanoituksista kumpuaa riittämättömyys, rakkaus ja jo valmiiksi latistunut toivo paremmasta.

Päällimmäisenä kappaleissa käsiteltävistä asioista jää mieleen ihmisten johdatteleminen, mikä tuntuu toistuvan levyllä useasti. Varsinkin Akuran kanssa tehdyllä Tunnelilla käsitellään johdattelua ja ihmisen identiteettiä. "Aidattu tapa tehdä omaa merkitystään / kertoo valinnat vuorosanoin ja täydentää selitystään / pakko tehdä tarina, pakko kertoo se oikein / eli jakaa ja kertoo jos mä tajusin sen oikein." Molemmat räppärit riimittelevät aiheen tiimoilta varsin hyvin ja erityisesti vuorottelu toimii. Akuran hyppääminen kappaleelle mukaan on mieleenpainuvan hyvä. Kokonaisuutta täydentää Olan biitti, joka jättää tilaa myös omalle mielikuvitukselle täydentää lyriikoita.

Levystä riittäisi sanottavaa vielä pitkään, sillä kun on oivaltanut teksteistä jotain, haluaisi sen jakaa kaikille lukijoillekin. Vielä kuitenkin muutamasta biisistä lyhyesti huomioita. Valot jatkaa avausraidan tunnelmaa hyvin (molemmat Don P:n säveltämiä) ja on mielenkiintoisesti sanoitettu. Kappaleella Llapsen voi tavallaan nähdä kriittisenä äänenä modernismia ja kehittymistä vastaan, vaikka tälläkin raidalla käsitellään maailman kehittymisen lisäksi ihmisten ohjailua ja tiedon pimittämistä. Ei katoa on hyvä esimerkki siitä, kuinka Llapsi saa albumille lisäpuhtia eläytymisellään. Biisillä kuultava kapinallisuus tekee hiekkaa ja sumua vastaan taistelemisesta uskottavamman kuuloista ja on kaiken lisäksi kuuntelijan kannalta inspiroivaa!

Pyhimyksen kanssa tehdyllä 3/4 -träkillä vuorottelu toimii jopa paremmin kuin Akuran kanssa ja kappaleen rakenne on poikkeava, mikä on piristävää vaihtelua. Molemmat räppärit saavat yhä nopeutuvasta yhteiskunnasta hyvin asiaa irti ja erityisesti Pyhimyksen 3/4 -termillä leikittelevä tyyli on hyvää vastapainoa Llapsen kirjoitustyylille. Laskumiehet on albumin väliinputoaja, mutta siltä on ihan pakko lainata osuvia laineja "Ne ketkä päättää mistä puhutaan, päättää miten puhutaan / kaikest mistä puhutaan, mihin puheeseen kuulutaan." Praktikumin tausta kuulostaa hieman kämäiseltä, mutta on kehittyessään oikeasti yksi albumin nerokkaimmista biiteistä. Hyvä biisi muutenkin kuin Sonny Blastin biitin takia.

Albumin päättää biisi nimeltä Sidos, joka sitoo nimensä mukaisesti albumin hyvin yhteen. Viimeistään viimeiseltä raidalta käy selväksi, että "Hiekka & sumu" on ollut ennen kaikkea tekijälleen terapeuttinen vaihe. Yksi parhaista kuulemistani albumien päätöskappaleista suomalaisessa rap-musiikissa. Tosin olisi ollut huikeaa, jos lyriikoihin olisi piiloitettu vielä kaikkien levyn biisien nimet. Lopuksi paljon puhuva ote päätösraidalta:

"Se mikä tän kaiken sitoo viimeisillä sanoillani /
kuuluu raidoillani - en puhu paskaa enkä tarkoita sit et /
oltais menos kovaa vauhtii viimeiseen päivään /
puhun et voisin toimii, et voisin pidellä tät tänään /
ei oo parempaa ku kuulla tää soundi, sidos /
hiekka ja sumu, simppeli juttu vaik on kaikki vinos"

"Hiekka & sumu" on pitkäkestoinen albumi, joka pienestä epätasaisuudestaan huolimatta ansaitsee kaiken hehkutuksen. Kun puhutaan näistä ns. ajattelevista räppäreistä, niin Llapsi on kyllä Pyhimyksen kanssa Suomen ehdottomasti viihdyttävimpiä artisteja sillä saralla. Hienointa "Hiekan & sumun" kuuntelemisessa on oivaltamisen tunne. Tajusin vasta levyn kuunneltuani, että albumin sisäkannessa eri väreillä merkityt biisit edustivat sitä, mistä teemasta kukin kertoi. Suurin onnistumisen tunne tulikin siitä, kun huomasin luokitelleeni kappaleet teemoittain "oikein".

4½ / 5

LINKIT
Llapsi Myspacessa
Lue Llapsen haastattelu syvallapelissa.comista
Yellowmic Records
Tilaa "Hiekka & sumu" The Funkiestista

Ei kommentteja: