sunnuntai 10. elokuuta 2008

Ruudolf - Born In The U.S.A.



Ruudolf - Born In The U.S.A.
Monsp Records, 2008

Biisilista
01. Hot Chocolate
02. Mr. Universum ft. Karri Koira
03. Tiikerinsilmä ft. Särre
04. Meksikolainen yö
05. Van Damme ft. Karri Koira
06. Äijilleki sanon ft. Karri Koira
07. Hunk
08. Born In The U.S.A.

Kun Ruudolfilta ilmestyi viime vuonna uutta materiaalia, olin erittäin innoissani asiasta. Vaikka suomalainen räppi oli laadukasta ja monipuolista, niin jollain tapaa silti jäi kaipaamaan sitä kaiken överiksi vetävää Rudya. Äijää, joka hankki faneja jo pelkällä karismallaan ja joka sanoituksien sijaan käytännössä friistailasi levynsä kasaan. Kesäkuussa Ruudolf palasi Monsp Recordsin kautta julkaistulla kokopitkällä (jota joissain keskusteluissa nimitettiin myös tupla-EP:ksi), "Born in the U.S.A.".

Ennakkoon kuullut Mr. Universum sekä Jay-Z:n I Just Wanna Love Youta lainaileva Van Damme toimivat edelleen. Leppoisat biitit, Ruudolfin perushauskat riimit ja erityisesti Karri Koiran läsnäolo on pettämätön yhdistelmä. Myös Ruudolfin presenssi tuntuu näillä kahdella raidalla olevan eri luokkaa kuin koko muulla levyllä. Karri Koiran kolmas vierailu kuullaan Aksimin tuottamalla Äijilleki sanon -raidalla, missä äijä vetää lämpimän smoothin versen laulujen kera.

Levyn muilla kappaleilla huomaa, että Ruudolf ei ole Ruudolf ilman Karri Koiraa rinnallaan. Esimerkiksi Meksikolainen yö on kaikin puolin ihan kelpo biisi: tausta on ok ja riimipuolella kuullaan hauskoja heittoja perä perään. Träkin lopetuskin on jäätävässä kylmyydessään kova. Silti koko biisin keston ajan takaraivossa kaivelee ajatus, "tästä puuttuu jotain". Ja se joku on Karri Koira. Lähimmäksi parasta tasoaan ilman sidekickiä Ruudolf pääsee Hunkilla, johon mies on väsännyt aivan järjettömän hienon taustan. Ajattomassa, soul-samplen voimalla pyörivässä träkissä kuullaan platan parasta Ruudolfia teknisesti, vaikka vanhat riimit ei kummoiset olekaan.

Muut biisit jättää enemmän tai vähemmän kylmiksi. On vähän surullista kuunnella, kuinka Ruudolf räppää puolitosissaan:

Mä oon vanhus, yritän pysyä ajankohtasena /
mua masentaa ku mietin mun asemaa
Tottunu seikkaileen, kiertään planeettaa /
mä haluun päästä keikkaileen tai hymyileen kameraan
Ne sanoo et mä oon väsähtäny ja vanhanaikanen /
mä pyyhin surun silmistäs, niinku Pave Maijanen
...Tai Kirka rest in peace /
2004 kaikki halus olla mun bestiksii
2007 Ruudolf on out /
joten ymmärrän, jos sä haluut kulkee eri kaut
Mut sä uskot muhun, etkä vinoile

Levyllä Ruudolf onkin selvästi parempi biittinikkarina kuin räppärinä. Lyhyt levy on ns. perusmukavaa kuunneltavaa ja menee hyvin taustamusana, mutta muulla tavoin "Born in the U.S.A." ei sytytä.

3 / 5

LINKIT
Ruudolfin kotisivut
Ruudolf Myspacessa
Monsp Records
Ruudolf - Mä oon hunk (mp3)
Tilaa "Born In The U.S.A." The Funkiestista

Ei kommentteja: